Tordenbyge på vej ned til Neustadt

Sidste tur for sejl – kanalerne venter

Kanalerne venter og den sidste tur før foregår for sejl

Sidste tur for sejl

Vi var enige om, at det sidste længere stræk før vi “stod på” kanalsystemet skulle foregå for sejl.

Kort efter vi havde forladt havnen i Burgtiefe, slukkede vi motoren og blev af vinden skubbet ned mod Neustadt med en fart på 5 knob – ren flødeskumssejlads.

Det var varmt og lidt diset.

Vinden løjede og halverede vores fart, men alligevel var vi fast besluttede på at sejle sidste tur for sejl.

Selv da kortplotteren ændrede det forventede ankomsttidspunkt (ETA) til midnat skiftede vi ikke mening.

Men da kulsorte skyer trak op inde over land,  startede  vi motoren og trak sejlene ind.

Det var vi svært tilfredse med.

Kort efter kom vinden nemlig med et smæk lige imod os med en styrke på 12m/s.

Havnen lå indhyllet i en regndis og  der var hvide toppe på de små krappe bølger, men da vi nåede frem brød solen igennem og vinden løjede af.

En ny og en gammel havn i Neustadt

Neustadt, der trods sit navn er grundlagt i 1244, har 2 havne.

En moderne marina med plads til 1.400 både og en gammel og hyggelig havn, der ligger op til byen.

Vi fandt ind i den gamle havn og en ledig plads mellem 2 pæle.

Vi var godt trætte, gik til køjs kl. 21.30 og sov som sten til den næste morgen.

Vi besluttede at blive i Neustadt og gå til Travemünde mandag for at  gøre klar til afrigningen på Böbs  Werft tirsdag.

Køleskabet brudt sammen

Vi skal også have ordnet noget andet. 

Køleskabet brød nemlig sammen på vejen til Burgstiefe,  nærmest med en svanesang lige før det stod helt af. Det kunne tyde på at  kompressoren er gået.  Böbs Werft  er blevet orienteret og har bestilt en mand, der kan reparere eller udskifte den på tirsdag.  Indtil nu har vi klaret os med hver dag at købe  en pose med isterninger og lægge den blandt madvarerne i skabet. Det må vi så fortsætte med til på tirsdag.

Transport af mast 

Vi har også indhentet  tilbud – for en sikkerheds skyld to – på transport af riggen til Port Napoleon i Sydfrankrig.

Mast, bom og øvrige rig afgår med bil fra Travemunde mandag den 19. September og ligger (forhåbentlig) parat til os, når vi kommer frem dertil på et eller andet tidspunkt.

Vi har cyklet ture i området, sovet længe , slappet af og spist på et par gode restauranter, blandt andet et lokalt minibryggeri med en fiskerestaurant. 

Planer ændres

Her lørdag aften siger vejrudsigten kuling fra nordøst på mandag.  Det er en dårlig retning for vores 9sm strækning til Travemünde.

Vi ændrer derfor planen og tager afsted enten i morgen søndag eller tidlig tirsdag morgen. 

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Lars Klüver
Lars Klüver
4. september 2016 10:31

Der er meget at der skal ordnes kan jeg forstå, men godt at høre at i får tid til at se jer lidt omkring og endda at besøge “minibryggeriet” 🙂

Michael Henriques
Michael Henriques
7. september 2016 9:30

Hej Carl – spændende at kunne følge med i jeres odysse …. det lyder som om alt går planmæssigt med undtagelse af køleskabet.. bedste hilsener, Michael.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

4
0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Nye beretninger?