Et liv for fulde sejl
På den næste strækning var der ingen sluser. Det gav os mulighed for at nå mange kilometer, hvis vi sejlede længe. Jeg downloadede John Hjarsøs bog “Et liv for fulde sejl”, som vi lyttede til, mens sensommerlandskabet langsomt gled forbi.
Vi mødte flere modgående lystsejlere end de andre dage og passerede på et tidspunkt en svensk båd – første Skandinaviske båd efter vi forlod Lübeck for en uge siden.
Vi havde sejlet mange timer, da vi trak langt ud til højre bred da vi passerede en modgående flodlægte.
Da den lange flodlægte var væk, sejlede vi igen ud mod midten af kanalen.
Nærkontakt af tredje grad
Pludselig lød det der afskyeligt dumpt knald.
Vi havde ramt noget meget hårdt.
Vi kiggede chokerede på hinanden.
Vi stod stadig begge oprejst. Altså havde vi ikke ramt frontalt. Heron sejlede stadig fremad og ekkoloddet viste 1,7m. Altså var vi sluppet fri af det, vi havde ramt. Heron var drejet mod bagbord. Altså havde vi med stor sandsynlighed strejfet den hårde genstand med styrbords kølvinge.
Jeg gik ned om læ. Alt var på sin vante plads, bortset fra termokanden, der var faldet ned i vasken.
Jeg fjernede bundbrædderne. Vi tog ikke vand ind. Så undersøgte jeg kølboltene. Ikke så meget som bare en lille dråbe vand omkring dem. Ingen revner eller krakelleringer i sump og bund. Til sidste undersøgte jeg dieseltank, motor, komfur,stævnrør, søventiler, gennemføringer til ekkolod og log. Alt var som før.
Konklusion
Vi var sluppet heldigt fra mødet med den forhåbentlig eneste hårde uafmærkede genstand på den 2.100km lange vej til Middelhavet.
Dermed ikke sagt at der ikke kan være kommet et grimt hak i kølen.
Til sidst ringede vi til forsikringsselskabet. De gjorde et notat om grundstødningen og sagde god for vores plan om at fortsætte sejladsen og vurdere eventuelle skader, når Heron kommer på land for vinteren.
Fy så tråkigt med stenen, men skönt att det verkar ha gått bra