Motorservice
Jeg havde besluttet selv at lave motorservice. Fra nu af var det mig og ikke mekanikeren, der skiftede filtre, olie, kølevand og impeller og frostsikrede. En pænt ambitiøs plan, da jeg stadig har til gode at finde ud af, hvordan man åbner motorhjelmen på bilen.
Udskifte filtre
Jeg besluttede at starte med det mest presserende. Udskiftning af filtre. Det andet kunne jeg lave senere. På YouTube havde jeg fundet en video, hvor en mand viste, hvordan man gør. Motoren var ligesom vores en Yanmar 3GM30f og jeg havde også kigget over mekanikerens skuldre et par gange.
Så hvor svært ku’ det egentlig være.
Jeg fandt værktøj og reservedele frem, lagde det på eet sted, og dækkede motorrummet godt af med aviser og klude.
To filtre
Der er to filtre på vores båd. Et grovfilter og et finfilter. Det gik forbavsende nemt at skifte dem. Begge to. Da jeg var færdig, begyndte jeg at udlufte.
Udluftning
Jeg startede med at løsne skruen i toppen af grovfiltret. Først kom der luft, men så sørgede tyngdekraften for, at dieselen strømmede til. En blanding af luft og diesel skummede omkring skruen. Til sidst flød kun diesel ud. Jeg strammede skruen, så dieselen stoppede med at flyde.
Check ved udluftning af grovfilter.
Videre til finfiltret. Det ligger over dieseltanken, hvilket betød, at jeg var nødt til at pumpe på en tap på filteret. Men lige meget hvor meget jeg pumpede, kom der kun luft ud.
Det skete ikke for manden på YouTube videoen og som jeg huskede det heller ikke for mekanikeren.
Jeg kom i tanke om, at Bertil havde fortalt, at motoren var selvudluftende.
Mon ikke det betød, at det sidste ville blive luftet ud, når jeg startede motoren?
Jeg drejede tændingsnøglen. Da den røde lampe lyste og alarmtonen lød, trykkede jeg på startknappen.
Til min store lettelse startede motoren som den plejede. Men lettelsen forvandledes til panisk forvirring, da der lød et dybt suk, mens motoren døde.
Jeg startede igen. Men nu skete der ikke noget. Overhovedet.
…Satans
Diagnosen var jo sådan set enkel – luft i systemet.
Hvad nu?
Jeg overvejede at ringe til mekanikeren og fortælle at motoren ikke ville starte. Men hvad skulle jeg sige?
»Hej John. Duueh sidst du var her, så jeg, hvordan du skiftede filtrene. Så tænkte jeg at det ku´ jeg da bare selv gøre. Nu har jeg så skiftet dem. Meeeen. Nu vil motoren ikke starte. Kommer du ikke lige og hjælper?«
Jeg var vist nødt til at klare det her selv.
Jeg udluftede igen på grovfiltret. Ingen problemer her. Så gik jeg igang med at udlufte på finfiltret. Stadig kun luft.
Jeg afmonterede, undersøgte O-ringen og skruede det med besvær på igen.
Og pumpede og pumpede og pumpede.
Først da jeg satte mig om bag motoren, og kunne lægge hele min vægt bag pumpebevægelserne, lykkedes det at få dieselen til at skumme omkring skruen. Til sidst flød der kun diesel ud.
Check ved udluftning.
Fuld af tillid drejede jeg tændingnøglen og trykkede triumferede på startknappen.
Men der skete stadig ikke noget.
... Satans.
Endnu en skrue
Så huskede jeg, at en mekaniker havde fortalt mig, at det var nødvendigt også at udlufte på en skrue længere henne i systemet.
Jeg lokaliserede den.
Den så noget rusten ud. Var det den? Jeg fandt en manual frem på min iPhone, men kunne ikke læse den, fordi mine briller var dugget til af den sved, der i et stykke tid var drevet ned over glassene.
Til sidst besluttede jeg, at det måtte være den rigtige. Jeg satte skruenøglen på. Drejede forsigtigt på den. Skruen sad virkelig godt fast. Var det her rigtigt? Til sidste løsnedes den.
…puha. Godt den ikke knækkede.
Så pumpede og pumpede jeg igen. Endelig skummede det og lidt efter flød kun diesel ud.
Endnu en gang udluftede jeg på alle tre skruer.
Så sker miraklet
Lettere modløs drejede jeg tændingsnøglen og trykkede på startknappen.
Og så skete miraklet.
Motoren startede, og ikke nok med det. Den blev ved med at køre og gik op i omdrejninger, da jeg trykkede gashåndtaget fremad.
Fed fornemmelse.
Links
Lidt om motorservice
Jeg kunne jo også have taget fat i Lennart
God historie Carl – dejligt at du deler dine erfaringer!
Nemlig – sådan gør jeg også! Men sidste gang ‘snød’ jeg: jeg tog håndpumpen, jeg bruger til at suge olie op med og satte den på hullet fra den sidste skrue, du omtaler. Og så sugede jeg diesel gennem de 2 filtre og resten af systemet uden at skulle slås med motorens lille pumpearm.
Hej kan du fortælle hvor alle tre anoder sidder.På forhånd tak.
Tell me about it https://m.youtube.com/c/VernonDeckLearningByDoing?fbclid=IwAR05Vxhqi16Atg-Fs1Zdg74njVw2XznhmZQnUrwBFVHSmzi9TfB8W_Hbw34
Tak fordi du deler!
Hej igen. Det var da noget snik snak, som jeg fik hældt ud i æteren forleden dag. Jeg havde lavet hakkebøffer, og hertil plejer jeg at køre en lidt længere stribe kolde dåsebajere ned (aahh), så jeg har nok været lidt lettere omtåget. Til sagen: den båd jeg sejler med om onsdagen i Faaborg er udstyret med en nyere Volvo Pentagon diesel, tre cylindre og 20 hestekræfter. Den går selvfølgelig som en drøm. Båden har to ejere, Jørn og Jørgen. Jørn er uddannet som dieselmekaniker, hvilket Jørgen, som er en dreven sejler, ofte priser sig lykkelig over. Et fartøjs (sejlbåd… Read more »