Man er tæt ved kysten på floden Trave

På floden Trave til Lübeck

Service af motoren og på floden Trave til Lübeck

Service af motoren

I de sidste par år har jeg selv lavet service på motoren. Det har ikke givet problemer. Motoren har kørt perfekt siden. Men mon ikke det var en god ide at få en mekaniker  til at efterse motoren, inden vi begav os ud på den lange tur?

Det  viste sig at være god idé – under arbejdet dukkede mekanikeren op i cockpittet med to drivremme, der sang på sidste vers. Det havde jeg ikke set. Remmene ville inden for kort tid have sat motoren ud af funktion sandsynligvis på et kristisk tidspunkt. Og i værste fald kunne den være brændt sammen.

Efter at have betalt en efterhånden ganske velvoksen regning hos Boeb sagde vi farvel til de venlige mennesker på værftet og sejlede over til en tankstation på den modsatte bred.

Her stod en mand parat til at hjælpe med  fortøjning og påfyldning af diesel – nærmest som når tankpasseren  fyldte benzin på bilen, da man var barn.

Så starter vi kanalsejlads

Og så tog vi hul på kanalsejladsen. 

Floden Trave, der fører ind til Lübeck, er bred og dyb.

Der er masser af vand uden for den markerede sejlrende. For en sikkerheds skyld holdt vi os  i sejlrenden. Det resulterede i, at vi fik øjenkontakt med rorgængeren på en pænt stor fragtbåd, der overhalede os med få meters afstand. 

Landskabet omkring os var afvekslende. Solbeskinnede skove skrænter, bugte med sandstrande, fine ankerpladser, idylliske små fiskerhuse og lidt industri passerede langsomt forbi os 

Vi sejlede de 27km helt ind til byen og lagde os i Hanse Marina.(På kanalerne måles afstanden ikke i sømil, men i kilometer) 

Lübeck en spændende by

Lübeck er en spændende by. 

Den blev grundlagt i 1143 og var en bystat indtil 1937, hvor den blev indlemmet i det 3. rige. Vist nok fordi Hitler var irriteret over, at byens senat havde nægtet ham tilladelse til at afholde en tale i 1932.

Byen har en befolkning på lidt over 200.000 indbyggere. 

Stockholm skulle efter sigende været bygget med Lübeck som forbillede. Man mærker også  tydeligt byens indflydelse på arkitekturen i København. 

Det var blevet rigtig varmt og da vi havde hvilet lidt gik vi op i byen, fandt gågaden, slentrede ned ad den, så på butikker, gadegøglere, musikere og malere. 

Verdensberømt marcipan

Vi nåede hen til Niederegger, der laver den verdensberømte marcipan og ejes og drives af 6. generation af familien. 

Vi handlede i butikken og aftalte at  besøge deres  hyggelige fortovs cafe næste dag 

Uhelbredelig syg

Først på aftenen var vi tilbage på Heron, spiste middag, talte meget om Dorte, der er ramt af svær uhelbredelig sygdom og sendte de varmeste tanker til hende, Morten og deres familie. 

PS

læs om min start som mekaniker her 

 

Tak for du læste beretningen 

Vi elsker at høre fra læsere.

Hilsen, kommentar eller spørgsmål?

Fyr løs

…alt er velkomment

Abonner på kommentarer
Send mig en mail
guest
7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Michael Westen-Jensen
Michael Westen-Jensen
9. september 2016 18:00

Teknisk snilde er at kunne åbne en dåse makrel i tomat, uden at skære sig eller blive oversprøjtet med tomat 🙂

P Panik
P Panik
10. september 2016 9:34

Hej Carl og Pia
Har lige læst om jeres udfordringer ved start og at i nu er er på rette kurs. Sejt!
Det med mekanikken. Godt at i også her vælger ekspertise tjek :-). God vind – eller rettere motorkraft på den videre rejse.

Thue
Thue
10. september 2016 10:53

Det var jo godt i nu kan starte turen med nye remme på motoren. Jeg undrede mig et øjeblik over at der er to remme – men det er noget med at Yanmar har en remtrukket kølevandspumpe og det er jo en uhyre vigtig størrelse om bord når man nu har sendt mast og rig i forvejen. Så fortsat god tur – og hold øje med drivtømmer og lignende der kan komme på tværs. Thue

Mikkel
Mikkel
10. september 2016 12:33

Dejligt at høre, at alt nu er i skønneste orden, og I for alvor har taget fat på flod- og kanalsejlasen. Det bliver spændende at følge, ikke mindst fordi I jo kommer midt gennem byerne. Men måske kan der også på kanalerne opstå trafikpropper og køsejlads? Vi venter med spænding på næste epistel.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

7
0
Skriv din hilsen her ... x
()
x

Nye beretninger?